E.ON sponsrar Svensk Simidrott. Men när vart femte barn saknar simkunskaper är en logga på baddräkten inte nog. Med VR stärkte vi inte bara vårt varumärke och tog vårt sponsorskap längre – vi tog också tusentals barn närmare sitt första simtag.


Utmaning:
Som mångårig sponsor av Svensk Simidrott ville E.ON bidra med mer än en logga, och aktivera sponsorskapet på ett sätt som skapar gillande, men också engagerar.

Insikter:
Rädsla för vatten är en av de främsta orsakerna till att barn inte lär sig simma.

Utmaning:
Sponsoraktiviteter riskerar att bli oengagerande. Men simning är inte bara en sport – det är även en livförsäkring. Vart femte barn i Sverige kan inte simma, och rädsla för att doppa huvudet är den viktigaste orsaken till att barn inte lär sig.

Konkreta mål:
Våra sponsorskap ska skapa engagemang och genom det öka gillandet för E.ON. Det konkreta målet var att öka gillande med 5%, baserat på tidigare aktiviteter. Kampanjmål var att skapa PR och spridning i sociala medier, och plockas upp av en stor svensk nyhetsleverantör. Men viktigast, hitta en enkel lösning på ett livsviktigt problem: att få fler barn att våga lära sig simma.

Lösning:
Rädslor överbryggas lättast genom gradvis exponering för det man är rädd för. Initiala resultat från en studie vid Sthlms Universitet visar att det går att bota spindelfobi genom VR. Det födde tanken att skapa en VR-upplevelse där barn guidade av simstjärnor får testa att doppa huvudet – utan att bli blöta. VR-upplevelsen kunde ses på YouTube med VR-goggles som beställdes gratis på eon.se. Vi lät sedan en grupp vattenrädda barn testa VR-upplevelsen innan de fick ta sig ner i en pool på riktigt. Allt dokumenterades och spreds i en film för att engagera andra att beställa VR-goggles och ta sina första virtuella simtag.

Resultat:
Initiativet fick ett enormt genomslag på kort tid och flera svenska nyhetsleverantörer plockade upp det. Morgonsoffan i TV4, Sydsvenskan och GP med flera pratade om initiativet, vilket snart ledde till + 230 miljoner impressions världen över, till ett värde av 49 034 891 SEK. Media/PR investeringen var ca 200.000 kronor totalt. Det fick även fått igång en debatt om simkunnighet i opinionsbildande kanaler både i Sverige och internationellt.

84% av de som sett filmen anger att de gillar eller verkligen gillar den, och gillandet för E.ON stärktes med hela 19% – 380% över målet!

Olika internationella influencers and journalister har hyllat projektet som till exempel The Next Web , UploadVR , Campaign , Trend Hunter , Swimmer’s Daily, ze.tt, Pullbuoy, Creativity, Road to VR och många fler.

Men viktigast av allt: vi fann en engagerande lösning på ett livsviktigt problem. Tusentals goggles fortsätter beställas – och lika många barn får chansen att komma närmare den livsviktiga simkunnigheten.

sim_pr

Se inslag på TV4 Nyhetsmorgon:

Se VR-filmen med goggles:

CpqKwyZWEAAxV1d

Receive the latest news in your email
Table of content
Related articles