Hur får man tusentals människor att dela en facebookpost från en tv- och bredbandsleverantör som många älskar att hata? Genom att vara först med att använda det splitternya 360°-formatet och bjuda på en kristallklar – och väldigt oväntad – upplevelse under vattenytan.
Bakgrund
Com Hem har Sveriges snabbaste bredband, vilket gör det möjligt att streama film i kristallklar HD. För att kommunicera det använde vi oss av kopplingen till kristallklart vatten. I såväl film, utomhus, print och banners gick undervattenstemat igenom.
Utmaning
Hur kan vi skapa en facebookpost på samma tema, som bjuder på något, engagerar och får människor att dela och sprida vårt budskap?
Idé
Med facebooks nya 360-format i kombination med telefonens gyro är det möjligt att verkligen utforska den kristallklara världen under vattenytan. Och får vi in någonting oväntat – såsom en haj alldeles bakom ryggen – får vi folk att kommentera och skicka vidare posten till sina kompisar…
Resultat
Posten är den mest delade facebookposten någonsin från Com Hem, med 2072 delningar, 4327 kommentarer och över 10 000 likes, och det fortsätter ticka in.
Se dig omkring under ytan (i mobil facebook app):
https://www.facebook.com/ComHem/photos/a.181219531924329.39033.104570752922541/1147598711953068/?type=3&theater
Se 360-format demo:
Video
Se filmen “Com Hem till kristallklara upplevelser” här: